EKONOMIKA / Práce a kariéra

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
7.2.2017

Za dobrou prací jsou lidé ochotní cestovat

Jak jsme na tom v současné době s ochotou dojíždět do práce nebo se za ní dokonce stěhovat? Z ankety, na kterou v prosinci a lednu odpovídali návštěvníci stránek Profesia.cz vyplývá, že pokud je motivace, není to problém: celých 43 % respondentů uvedlo, že by dojížděli nebo se přestěhovali za prací do zahraničí, dalších 45 % je ochotno dojíždět na menší nebo větší vzdálenost nebo se stěhovat.

Ochota lidí cestovat za prací je u nás tradičně nízká. S růstem nezaměstnanosti v letech 2010-2013 sice trochu stoupla, dá se ale očekávat, že v současné době, kdy je lidí na trhu nedostatek, zase poklesne. Proto jsme se v anketě, na kterou odpovídali návštěvníci serveru Profesia.cz v prosinci a v lednu tentokrát zeptali, zda a do jaké míry jsou lidé ochotní „jít za prací“.

„Podle nedávno zveřejněných údajů každodenně dojíždí do práce přibližně milion lidí, což odpovídá pětině populace v produktivním věku,“ říká Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz. „I když na náš server chodí převážně lidé, kteří práci hledají, překvapilo nás vysoké procento těch, kteří jsou ochotní za prací cestovat – neochotu dojíždět vyjádřilo jen 12 % respondentů.“

Situaci není možné paušalizovat – ve velkých centrech cestuje každodenně většina lidí, v těch menších je naopak ochota dojíždět malá, na venkově je to často jediná možnost. Unikátní situace je v příhraničí s Německem a Rakouskem, kde lidi motivuje k dojíždění rozdílná úroveň platů na druhé straně hranice. Obecně lze ale říci, že lidé jsou spíše ochotní jít za vidinou lepšího výdělku do zahraničí než dojíždět do jiného města nebo dokonce kraje.

„Vysledovali jsme také určité lokální paradoxy. Zatímco ve Středočeském kraji jsou lidé poměrně zvyklí za prací cestovat, například v Moravskoslezském kraji je ochota dojíždět velmi nízká. A to bychom očekávali, že v regionu s nízkou nezaměstnaností to bude naopak,“ uvádí Zuzana Lincová. „Vstřícní k dojíždění jsou obyvatelé Zlínského kraje a Vysočiny, ale také například lidé z Pardubic, které mají velmi dobré spojení s Prahou.“

Jak tedy vypadají konkrétní výsledky ankety? Z téměř 600 respondentů je 43 % ochotno přestěhovat se nebo dojíždět za prací do zahraničí. Celá čtvrtina lidí je ochotná jezdit do 30 km, cca ½ hodiny na jednu cestu je ale určitý psychologický limit, protože nad 30 km by cestovalo jen 12 % respondentů. Ještě méně lidí by se za prací v rámci republiky stěhovalo – jen 8 %. A pro již zmíněných 12 % lidí není přesun za prací alternativa, ať už v jakékoli podobě.

Autor / zdroj: Markéta Ciňková

Doporučujeme

marketing B2B • merchandising B2C • konzultace • podpora nových projektů

Nabízím konzultace a řešení projektů marketingu trhu B2B, projektů visual merchandisingu trhu B2C, podporu restrukturalizace firmy na marketingovou orientaci. www.dolezalova-marketing.cz

ZÁJEZDY SRÍ LANKA

Zájezdy Srí Lanka - nabízíme zážitkové a relaxační programy za bezkonkurenční ceny, český delegát v destinaci, kompletní průvodce s radami a doporučeními.

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Sedm nových crashtestů – Škodě Karoq se dařilo

Při výběru auta je bezpečnost jedním z nejdůležitějších kritérií. Program Euro NCAP zveřejnil nové výsledky nárazových zkoušek modelů Citroën C3 Aircr

Post

Mladá golfistka Sára Kousková bude první Češkou v univerzitním týmu Texas Longhorns

Osmnáctiletá svěřenkyně Slavíček Golf Academy Sára Kousková podepsala ve středu smlouvu s University of Texax v Austinu a stala se tak oficiálně stude

Post

Neřád okradl seniorku

Stařenka uvěřila vymyšlené legendě. Hledaný jí pak okradl přímo u ní doma. Pomůžete?

Reklama

AURUM AESTHETIC CLINIC s.r.o.

Reklama

PARTNEŘI

www.casopis-dracek.cz www.beautyexpo.cz www.beautyexpo.cz AURUM AESTHETIC CLINIC s.r.o. studioamos.cz Marketingové služby a poradenství Poliklinika na Národní www.conpass.cz Stellis s.r.o. Cestovní kancelář Go2 garaze.fabrego.cz Maminčino koření www.ippolna.cz

REKLAMA