VĚDA A TECHNIKA / Auto-moto

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
22.12.2017

Špatně jištěný náklad je velkým rizikem. V zimě se nebezpečí zvyšuje

Nedostatečně zajištěný náklad je časovanou bombou. Nákladní vozy bourají nejčastěji právě kvůli špatně kotvenému nákladu, ale nebezpečí se týká i osobních aut. Loni počet těchto nehod překročil stovku a škody dosáhly téměř šesti milionů korun. V zimě se riziko karambolu ještě zvyšuje.

Sníh, námraza či zhoršená viditelnost ohrožují řidiče samy o sobě. „Teplotní změny, zbytky sněhu, ledu nebo posypu na vozovce prodlužují brzdnou dráhu a zhoršují podmínky řízení,” vysvětlil Jozef Bocán z oddělení tisku a prevence Policejního prezidia. V případě převozu nákladu může být riziko ještě mnohem vyšší, pokud řidič břemeno dostatečně nezajistí. Nehody spojené s nákladem ostatně patří na českých vozovkách k častým po celý rok. Jedná se o příčinu nesprávné uložení nákladu. V roce 2016 se takových nehod stalo 101, hmotná škoda odhadnutá na místě policisty byla 5 799 400 Kč,“ uvedla Ivana Nguyenová z Policejního prezidia.  V případě nákladních vozů jsou nehody kvůli nedostatečně jištěnému nákladu dokonce vůbec nejčastějšími.

V zimě je upevnění nákladu důležitější než kdy jindy

„Vozidlo s nákladem může zejména v zimních měsících znamenat jisté riziko ve vztahu k brzdné dráze, která se prodlužuje se zvyšující se hmotností vozidla. Více než kdy jindy je důležité upevnění nákladu a jeho rozložení, což může mít vliv na chování vozidla a i případné zvládnutí krizové situace v provozu,“ říká Jozef Bocán. Běžný řidič nemá šanci rozeznat na silnici špatně ukotvený náklad, zvláště když je skrytý pod plachtou. Pak stačí nečekaná změna směru jízdy nebo rychlé brzdění a náklad se může vysypat na vozovku nebo zasypat jiné vozidlo. Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, předního evropského dodavatele kotvících systémů, upozorňuje, jak rizikové náklaďáky na silnici poznat: „Pokud jsou přivazovací prostředky už od pohledu povolené, jedná se s jistotou o nebezpečný náklad. Správně mají být kurty, lana či řetězy řádně předepnuté.“

Na obyčejné řemeny či gumicuky zapomeňte

Nejčastějším nešvarem českých řidičů, a to včetně mnohých profesionálních přepravců, je kotvení nákladů pomocí řemenů, provazů či tzv. gumicuků. Ale ani ucelené kotvící systémy z prodejen autopříslušenství nejsou vždy bezpečné. „Je bohužel běžné, že prodejci mívají v nabídce kotvící systémy, na které umístí upozornění, že výrobek není určen pro vozidla provozovaná v České republice,“ upozorňuje Dominik Kubik z Carl Stahlu. „Bezpečné kotvení zajistí pouze certifikované prostředky a systémy, určené speciálně pro tento účel.“

Autor / zdroj: PI

Doporučujeme

CÍTÍTE POTŘEBU AKTUALIZOVAT VAŠI PROFESNÍ DRÁHU?

Zamýšlíte se nad svým pracovním potenciálem v současném zaměstnání? Máte pocit profesní stagnace? Zvažujete jiné příležitosti? Chcete změnit pracovní stereotypy? Máte nové motivy pro váš profesní rozvoj? V naší poradně najdete prostor pro rekapitulaci, náhled na vaši situaci a návrhy možností. Kontakt: simona.dvorakova@argodt.cz, tel: 607945199

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Pražskou divočinu oživí šestý ročník festivalu Landscape

Výtvarná díla, instalace a intervence do veřejného prostoru českých i zahraničních architektů a umělců přináší do Prahy od 21. června šestý ročník fes

Post

Olympijský běh 2018 startuje v Kinského zahradě

Start a cíl tradičního Olympijského běhu 2018 je ve středu 20. června 2018 v 18 hodin před Národopisným muzeem „Musaion“, Kinského zahrada 98, Praha 5

Post

Lidé “zažili Mexiko“ na Andělu

Na jeden den se pěší zóna Anděl proměnila v Mexiko. Street foodový festival “Zažij Mexiko” si ve středu 13. června 2018 lidé užili i za deštivého poča

PARTNEŘI

www.beautyexpo.cz www.argodt.cz Maminčino koření www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz

REKLAMA