MAGAZÍN / Krása a zdraví

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
3.7.2018

Jak na opalovací přípravky – chytře a mazaně

Cílem opalovacích přípravků je poskytnout ochranu před ultrafialovými složkami slunečního záření, které mají negativní účinky na lidský organizmus. Aby fungovaly tak, jak mají, je důležité znát pravidla správného výběru a aplikace.

Spotřebitelská organizace dTest testuje opalovací přípravky opakovaně od roku 2006. „Nezávislé a objektivní testy opakovaně prokázaly, že na výrobky zakoupené v lékárnách není z hlediska kvality větší spolehnutí než na výrobky z drogerií či parfumerií,“ popisuje Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest a dodává: „Ovšem ani nejkvalitnější opalovací krémy neposkytnou dostatečnou ochranu před UV zářením, pokud je aplikujete v malém množství a vrstvu neobnovujete.“

V jak silné vrstvě natřít pokožku? Na celé tělo průměrného dospělého člověka byste měli použít 36 gramů přípravku, tedy přibližně 6 čajových lžiček. Při polovičním množství se ochranný účinek snižuje o dvě třetiny. Například běžně prodávané 150 ml (cca 180 g) balení za předpokladu správné aplikace vydrží na pět celotělových použití. Drahé opalovací přípravky mohou svádět k šetření a nebezpečnému snižování správného množství.

Je třeba počítat s tím, že při styku s vodou dochází k výraznému úbytku ochrany a aplikaci přípravku je zapotřebí zopakovat. „I když je velká část ochranné kosmetiky deklarována jako voděodolná, náš test dětských opalovacích prostředků v minulosti ukázal, že některé tuto vlastnost nemají. Proto bez ohledu na voděodolnost se po osušení vždy znovu natřete opalovacím krémem,“ doporučuje Hana Hoffmannová.

Vystavování dětské pokožky slunci výrazně přispívá ke vzniku rakoviny kůže v pozdějším věku. Kojenci a malé děti by neměly být vystavovány přímému slunci vůbec a starší děti by vždy měly nosit ochranné oblečení a pokrývku hlavy. Pro děti se doporučují opalovací přípravky s vysokou nebo velmi vysokou UV ochranou, tedy SPF 30 a víc.

Co znamenají údaje na obalu opalovacích přípravků

  • SPF (Sun Protection Factor) – Sluneční ochranný faktor indikuje, jak dlouho krém chrání pokožku před UVB zářením. Správně aplikovaný krém s ochranným faktorem 30 ochrání pokožku 30krát déle než nic. Odborně řečeno SPF vypovídá, jaký díl UVB záření krém po aplikaci propouští do pokožky. Přípravek s faktorem 20 propouští jednu dvacetinu čili 5?% UVB paprsků (a 95?% jich odfiltruje), krém s faktorem 30 jednu třicetinu, přibližně tedy 3?% (a 97 % jich odfiltruje).
  • UVA – Je vedle UVB další složkou ultrafialového spektra slunečního záření, které je spojováno s rakovinou a předčasným stárnutím kůže. Pokud je na obalu krému znázorněno logo UVA, znamená to, že výrobek splňuje doporučení EU o minimální ochraně před UVA zářením. Ta by měla být alespoň třetinová ve srovnání s SPF.
  • Voděodolný – Nápis „voděodolný“, „wasserfest“ nebo „water resistant“ říká, že přípravek chrání před slunečním zářením při pobytu ve vodě. Po koupání je zapotřebí emulzi znovu nanést, protože pobytem ve vodě klesají ochranné vlastnosti. Přípravky, které po pobytu ve vodě není nutné znovu aplikovat, neexistují.
  • 12M – Na obalu by měl být znázorněn symbol otevřeného víčka s číselným údajem, většinou 12M, který udává, jak dlouho můžete produkt používat po jeho otevření. Většina opalovacích přípravků se kazí, proto mají roční trvanlivost. Snažte se krémy nevystavovat horku nebo světlu, protože látky v nich obsažené mohou degradovat a ztrácet své vlastnosti.

Zavádějící tvrzení na obalu opalovacích přípravků

Některá tvrzení na obalech výrobků zvyšují důvěru spotřebitelů v daný produkt, přitom jsou zbytečná nebo dokonce zavádějící. V případě kosmetiky mezi ně patří:

  • Hypoalergenní – poukazuje na sníženou (hypo) přítomnost alergenů v daném výrobku. Toto tvrzení však může být pro někoho zavádějící, neboť alergenem může být téměř jakákoliv složka kosmetiky a negativní reakce pokožky (pálení, zarudnutí) je individuální.
  • Dermatologicky testováno – v současné době musí být každý kosmetický přípravek dermatologicky testován v rámci ověření zdravotní bezpečnosti výrobku. Přítomnost tohoto sdělení je proto zbytečná.
  • Netestováno na zvířatech – testování finálních kosmetických produktů na zvířatech je už zakázáno, proto i z tohoto pohledu je přítomnost tvrzení na obalu zavádějící.

Autor / zdroj: Kristýna Kuncová

Doporučujeme

PORADENSTVÍ V OBLASTECH PRACOVNÍ KARIÉRY A REVITALIZACE OSOBNÍ SITUACE VE SPOJITOSTI S TRHEM PRÁCE

Změna - ano či ne, ale hlavně jak. Kde a jak si stojím na trhu práce. Smysl prezentačních materiálů a jak je sestavit. Pocit vyhoření a stagnace. V naší poradně najdete prostor pro rekapitulaci, náhled na vaši situaci a návrhy možností.
Kontakt: simona.dvorakova@argodt.cz, tel: 607945199

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

První adventní víkend v Praze zpestří Mikulášské jízdy parního vlaku

Speciální parní vlaky budou vyjíždět v sobotu 1. prosince a v neděli 2. prosince z Prahy-Smíchova na různé tratě po Praze i jejím okolí. Po setmění vá

Post

Pěší zónu Anděl zaplaví cukrovinky, dorty, sladké pokrmy, nápoje i delikatesy

Nechte si ve středu 14. listopadu na pěší zóně Anděl hýčkat své chuťové pohárky záplavou cukrovinek, dortů, sladkých pokrmů, nápojů a delikates.

Post

Rozlouskněte Vánoce v pražském Centru Černý Most

Centrum Černý Most zahájí nejkouzelnější období roku velkolepou multimediální show na ledě inspirovanou pohádkou Louskáček. Dne 17. listopadu při příl

PARTNEŘI

www.beautyexpo.cz www.argodt.cz www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz

REKLAMA

Aktivní Dítě