MAGAZÍN / Gastronomie

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
16.5.2017

Kolik soli ukrývají sušenky a oplatky?

Většinu soli přinášejí do těla zpracované potraviny. Časopis dTest nakoupil 30 druhů balených sušenek a oplatek, aby zjistil, na které si dát kvůli vysokému obsahu skryté soli pozor. Ukázalo se, že vanilkové oplatky mohou být dokonce stejně slané jako solené arašídy.

Slaná chuť je "návyková" – postupně otupuje naše chuťové pohárky, a proto pro stejné chuťové procítění potřebujeme větší množství soli. To je spojeno se zdravotními problémy: zadržuje se voda v těle – vznikají otoky, vysoký krevní tlak, může být problém i s ledvinami, pokud je zároveň malý příjem draslíku… „Balené sladké trvanlivé pečivo patří mezi podstatné skryté zdroje soli. Navíc se může významně podílet na jejím příjmu u dětí,“ vysvětluje Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest. Ten nakoupil 30 druhů balených sušenek a seřadil je podle rostoucího podílu soli. „Sladkosti v našem srovnání ukázaly, že obsah soli se v různých výrobcích stejné kategorie může výrazně lišit. Za příklad poslouží Opavia Zlaté oplatky s lískooříškovou náplní, které s 0,4 % soli patřily k nejméně slaným. Naopak vzhledově jim podobné Schär Gluten free Wafers alla vaniglia s 1,4 % soli byly nejslanější. Konkrétně jde o stejné množství soli, jaké najdeme například u slaných arašídů,“ konkretizuje Hoffmannová. „Liší se však i téže výrobky v závislosti na příchuti náplně, což dobře ilustruje dvojice Brumíků od Opavie. Zatímco meruňkový si vystačí s 0,58 %, mléčný obsahuje již 0,83 % soli. Na stejný typ či značku se tedy spolehnout nelze,“ upozorňuje Hoffmannová.

Lidský organismus potřebuje ke svému fungování okolo 1 g soli denně. V celosvětovém průměru jí dostává desetkrát více, v případě českých mužů dokonce šestnáctinásobek. Obsah soli proto patří k informacím, které musí být na obalu výrobku uvedeny povinně. Ovšem ani zákazník, který si k jejich prostudování vyhradí dostatek času, nemá vyhráno. Legislativa totiž dovoluje výrobci dobrovolně deklarovat i výživové údaje jedné porce. Vzhledem k tomu, že předpisy neříkají, jak velká je jedna porce, mají výrobci možnost určit si ji co nejmenší. Tak se na příslušné místo obalu často dostanou co nejpříznivější čísla. „Až na šest výjimek všechny produkty v našem srovnání nutriční údaje v porci uváděly a v drtivé většině případů se za ni považovala jedna sušenka či oplatka. Realisticky se k věci postavil Brumík, pro nějž je porcí celý obsah balení. Naproti tomu jiné produkty od Opavie jako například sušenky Bebe dobré ráno, porcují každý ze tří kusů v balení samostatně,“ uzavírá Hoffmannová.

Autor / zdroj: Helena Diesing

Doporučujeme

Veletrh WORLD OF BEAUTY & SPA

Již 24. veletrh kosmetiky, krásy a zdravého životního stylu WORLD OF BEAUTY & SPA se představí na podzim ve dnech 8. a 9. září 2017 v moderní hale PVA Expo Praha Letňany. Nenechte si ujít nové trendy a zajímavosti ze světa kosmetiky, kadeřnictví, nehtové modeláže, wellness péče, ale i alternativní péče o tělesné a duševní zdraví. Jedním z "hitů" bude anti-aging či přírodní péče spolu s BIO kosmetikou. Těšit se můžete také na bohatý program zaměřený na trendy v líčení, účesech i odívání.

marketing B2B • merchandising B2C • konzultace • podpora nových projektů

Nabízím konzultace a řešení projektů marketingu trhu B2B, projektů visual merchandisingu trhu B2C, podporu restrukturalizace firmy na marketingovou orientaci. www.dolezalova-marketing.cz

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Pražský festival dračích lodí oslavil jubileum

Závody dračích lodí jistě není třeba široce představovat. V posledních letech si tento vodní sport získává stále více příznivců a do závodů se nebojí

Post

Radní Ropková představila vzhled nových dílen pro žáky základních škol

Radní hlavního města Irena Ropková představila vzhled takzvaných polytechnických hnízd, která mají od poloviny příštího školního roku na sedmnácti mís

Post

Kdo ukradl milión?

Díky své nešikovnosti se málem nedostali do budovy. I tak si nakonec odnesli „balík“.

Reklama

www.beautyexpo.cz

Reklama

PARTNEŘI

www.beautyexpo.cz AURUM AESTHETIC CLINIC s.r.o. studioamos.cz Marketingové služby a poradenství Poliklinika na Národní www.conpass.cz Stellis s.r.o. Cestovní kancelář Go2 www.argodt.cz